حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 189 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 4×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/azarpis1/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • پاسخ به سؤال خیلی مهم؛

    چرا انقلاب کردیم؟

    شناسه : 467 05 فوریه 2021 - 2:49 ارسال توسط : نویسنده : دکتر علی دارابی منبع : خبرگزاری تسنیم
    «چرا انقلاب کردیم؟» سؤال مهمى بود که معاون رئیس صدا و سیما در یادداشتی اختصاصی برای تسنیم به آن پاسخ داده است.
    چرا انقلاب کردیم؟
    پ
    پ

    دهه فجر امسال چهل و دو سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بزرگ مرد تاریخ معاصر حضرت امام خمینی(ره) است، انقلابی که تمام معادلات بین‌المللی را به چالش کشید و حکومتی متفاوت با آنچه مورد قبول اجتماع جهانی بود را پایه‌ریزی کرد، با این حال هنوز و بعد از این همه سال برای برخی این سوال وجود دارد که چرا انقلاب کردیم؟

    علی دارابی پژوهشگر و استاد دانشگاه در نوشتاری کوتاه که در اختیار خبرگزاری تسنیم  قرار داده،  پاسخی موجز اما کامل به این سؤال داده است:

    او با یادآوری این مسئله که ایران زمان شاه استقلال واقعى نداشت و آمریکا تصیم‌گیرنده اصلى براى اداره کشور بود می‌نویسد: سال ۱۳۲۰ آمریکا و انگلیس فاتحان جنگ جهانى دوم که ایران را به همراه روسیه اشغال کرده بودند رضاشاه را از سلطنت برکنار و پسرش محمدرضا پهلوى را به قدرت رساندند اما مردم هیچ نقشى در این جابجایی قدرت نداشتند البته خوب است بدانیم ارتش اشغالگر بیگانه هزینه خودشان را ازجیب ملت ایران برداشتند.

    در سال ۱۳۳۲ آمریکا به همراهى انگلیس تصمیم گرفتند کودتاى ۲۸ مرداد را براى ساقط کردن دولت دکتر مصدق و بازگرداندن شاه که از ایران فرار کرده بود به سلطنت به جاى ما مدل حکومت را مشخص کنند همچنین در سال ۱۳۴۰-۱۳۴۱ آمریکا بود که طرح اصلاحات ارضى موسوم به انقلاب شاه و ملت را که پیامد آن نابودى کشاورزى و دامپرورى ایران و مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها را به دنبال داشت.

    در بخشی دیگر از این یادداشت، دارابی به سرکوب آزادى‌ها، خفقان، زندان‌ها و اعدام‌ها در دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۵۰ می‌پردازد؛ سرکوبی که در ایران توسط شاه و با حمایت آمریکا صورت گرفت. حتى فضاى باز سیاسى در سال‌هاى ۱۳۵۶- ۱۳۵۷ در ایران در سایه سیاست “حقوق بشر” کارتر و دموکرات‌هاى کاخ سفید بود که در ایران هم جلوه‌گر شد اما با هوشیارى امام و مردم این بار بجاى تحکیم پایه‌هاى رژیم سلطنتى انقلاب ۱۳۵۷ از درون آن بیرون آمد؛ ایران قبل از انقلاب  ۶۰ هزار مستشار نظامى آمریکا بر ارتش و نیروهاى مسلح ایران سلطه داشتند و افسران وفادار شاه از این همه تحقیر به ستوه آمده بودند.

    او در پایان این یادداشت آورده است: جوانان عزیز نیک بدانید ما چون استقلال واقعى نداشتیم وحکومت پهلوى دست نشانده آمریکا و بیگانگان بود براى “آقایی خودمان، اختیار داشتن براى مدل حکومت و پایان دادن به تحقیر جهانى” انقلاب کردیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.