حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 189 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 4×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/azarpis1/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • ابعاد اسلام‌ستیزی غرب و راهکارهای مقابله با آن؛

    پشت پرده اهانت به مقدسات

    شناسه : 447 30 سپتامبر 2020 - 13:31 ارسال توسط : نویسنده : حجت‌الاسلام روح الله شیر مهد مدرس حوزه علمیه قم منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR
    بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت به بررسی اجمالی صحنه‌گردانان اسلام‌ستیزی و اهداف و راهکارهای مقابله با آن با محوریت سخنان رهبرانقلاب اسلامی می‌پردازد.
    پشت پرده اهانت به مقدسات
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرپیشرفت و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR حجت‌الاسلام روح الله شیر مهد مدرس حوزه علمیه قم در یادداشتی نوشت:

    https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اسلام‌ستیزی در جهان معاصر در پوشش آزادی بیان، راهبرد مجامع صهیونیستی و سران سلطه است که بدون تردید فاقد منطق عقلانی و نشان از افول و استیصال غرب در برابر منطق جهان شمول اسلام ناب و آیت فتح الفتوح نهایی اسلام در تقابل جبهه حق و باطل است. سال‌هاست که غرب آن روی سکه خویش که توحش و عدم پایبندی به ارزش‌های انسانی است را بی‌پیرایه به نمایش گذاشته است. از توهین و جسارتهای مکرر به ساحت قدسی قرآن و انتشار کاریکاتورهای هتاکانه نسبت به پیامبر رحمت و مهربانی و انتساب برخی اتفاقات ساختگی مانند یازده سپتامبر به مسلمانان و موارد بسیار دیگر برای غرب کارنامه‌ای مشحون از ظلم وستم و عدم پایبندی به اصول اولیه جامعه متمدن را رقم زده است.
    بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت به بررسی اجمالی صحنه‌گردانان اسلام‌ستیزی و اهداف و راهکارهای مقابله با آن با محوریت سخنان رهبرانقلاب اسلامی می‌پردازد.* عاملان توهین به مقدسات
    * ۱) صهیونیست‌ها و سران نظام سلطه
    صهیونیست‌ها و دولت‌های وابسته به آنها محور اصلی شرارت‌ها و توهین‌ها نسبت به اسلام ناب هستند که با تمام توان با شیوه و تاکتیک‌های مختلف، یک خط فکری را در جهان اسلام دنبال می‌کنند و آن چیزی جز اسلام‌ستیزی و هتک ارزش‌های اسلامی و ایجاد تفرقه و آشوب بین جوامع اسلامی نیست. در قرآن کریم به صراحت به دشمنی مستمر و دامنه‌دار یهود با اسلام اشاره شده است. در آیه شریفه «وَلَن تَرضى عَنکَ الیهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم  قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدى وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِی وَلا نَصیرٍ»(۱) به وضوح معلوم است که حد یَقف دشمنی یهود با جامعه اسلامی تا زمانی است که مسلمانان از اسلام خویش دست بردارند و تابع سیاست‌های مستکبرانه آنها بشوند و یا این که مسلمانان نسبت به احکام و دستورات حیاتی اسلام بی‌تفاوت باشند و به اسلام با عیار غربی و عبری پایبند بشوند.

    رهبر انقلاب اسلامی معتقدند صهیونیست‌ها هر زمانی که بخواهند با امت اسلامی مقابله کنند، نوک پیکان حملات خویش را پیامبر عظیم الشأن اسلام قرار میدهند.«بدون تردید صهیونیستها و دولتهائی که زیر نفوذ صهیونیسم هستند، دستگاه استکبار و در رأس آنها آمریکای جنایتکار، وقتی میخواهند با امت اسلامی دربیفتند و با اسلام معارضه کنند، آماج حمله‌ی خودشان را نبی معظم و مکرم اسلام قرار میدهند.»(۲)

    * ۲) دوستان جاهل و غافل و بی‌اراده
    بیشترین زخم‌ها بر پیکر اسلام از جانب دوستان جاهل و غافل رخ داده است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث خدشه‌دار شدن کیان اسلام شده‌اند.اینان یا با غرض و یا به خاطر سلایق جاهلانه خصوصاً در دهه‌های اخیر، نقشه‌ی دشمنان را در زشت جلوه دادن اسلام تکمیل نموده‌اند و سال‌هاست که به عنوان یکی از ابزارهای دشمنان مورد استفاده قرار می‌گیرند که نتیجه‌ای جز جسور کردن دشمنان در دشمنی با اسلام به ارمغان نیاورده است. رهبر انقلاب این افراد را هم طراز با دشمنان قسم خورده دین مبین اسلام معرفی نموده‌اند. «دشمنان در طول چند قرن و دوستان نادان و غافل در زمانی درازتر، چهره نورانی اسلام را زشت کرده و به غرض یا به سلایق جاهلانه، به آن افزوده یا از آن کاسته‌اند.»(۳) «خط قرمز از نظر نظام اسلامى و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، گاهى از روى تعصب­هاى کور و بیجا، چه سنى و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین می­کنند، نمی­فهمند چه می­کنند. بهترین وسیله براى دشمن همینها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همینها هستند؛ این خط قرمز است.»(۴)

    بنابراین برای دشمنان بهترین و کم‌هزینه‌ترین ابزار برای اسلام‌هراسی و مقابله با اسلام‌خواهی فطرت‌های بیدار شده‌ی جوامع غربی، استفاده از افراد جاهل و غافل و بی‌اراده در جبهه اسلام است تا با کم‌ترین هزینه و به راحتی دشمنان را در اهداف شوم خویش یاری نمایند.

    * اهداف دشمن از توهین به مقدسات
    * ۱) تکمیل نقشه اسلام‌ستیزی
    اسلام‌ستیزی یکی از سیاستهای قطعی غرب برای تقابل با اسلام ناب است. برای تحقق این سیاست، دشمنان سناریوهای مختلفی را طراحی و در حال اجرا دارند. از توهین به تعالیم و شعائر اسلامی، تبلیغ و ترویج گفتمان‌های ضد اسلامی، تربیت و تجهیز گروه‌های نظامی رادیکال به ظاهر اسلامی، سوءاستفاده از دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی و رسانه‌ای، همگی بخشی از این سیاست است که در هر گوشه‌ای از جهان اسلام درحال اجرا است. اما به قول رهبر انقلاب اسلامی ترجمان واقعی اسلام‌ستیزی در واقع هراس و سراسیمگی قدرتها در مقابل اسلام است.(۵)

    ایشان در کلام دیگری هدف دشمن را از این کار این‌گونه بیان می‌کنند: «امروز می‌بینید دنیای غرب، دستگاه استعمار، گردانندگان کمپانی‌های نفتی و تجاری بزرگ دنیا، این کارتلها و تراستها، همه دارند پول خرج میکنند، نقشه‌ریزی میکنند برای اسلام‌ستیزی. قرآن را آتش میزنند، نام مبارک پیغمبر را مورد اهانت قرار میدهند، کاریکاتور درست میکنند، کتاب مینویسند، در پایتختهای بزرگ اروپا علیه مسلمانها هیجانات قومی درست میکنند – می‌بینید دیگر؛ اینها چیزهای روشن و واضحی است – اینها معنایش چیست؟ معنایش اسلام‌ستیزی است. امروز دشمنان غربی، علیه اسلام و مسلمانان، شمشیر را از رو بسته‌اند.»(۶)
    https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/46440/C/13990621_0146440.jpg
    * ۲) کاستن از جاذبه‌های اسلام در نسل جوان
    دشمنان برای دین‌گریزی نسل جوان که موتور پیشران و پیشرفت جوامع اسلامی هستند از شگردهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از آنها تقدس‌زدایی از ارزش‌ها و مقدسات اسلامی است، تا با این کار، قداست این امور در چشم‌ها و دل‌ها  فرو بریزد و احساسات نوپای آنها خدشه‌دار شود. دشمنان اسلام سال‌هاست که برای تغییر ذائقه‌ی معنوی و معرفتی جوانان وارد میدان شده‌اند که متأسفانه در برخی کشورهای به ظاهر اسلامی نقشه‌های دشمن تا حدودی جواب داده است و جوانان برخی جوامع اسلامی یا با معارف ناب اسلامی بیگانه شده‌اند و یا دستِ پرورش دهنده‌ی غرب، آنها را به عنوان پیاده نظام خود برای رسیدن به اهداف شوم خویش بر علیه امت اسلامی مورد استفاده قرارداده است.

    جوانان امت اسلام باید با هوشیاری و آگاهی از نقشه‌های دشمنان در برهه‌ی کنونی در صف اول مقابله با این توطئه‌ها قرار گرفته و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی کشورهای خویش، تمام ظرفیت خود را برای ایجاد حصار مستحکم جهت حفاظت از مرزهای اعتقادی و شعائراسلامی به کار بگیرند.

    رهبر انقلاب پشت صحنه تحرکات دشمنان در توهین به مقدسات را تأثیرگذاری بر نسل جوان امت اسلامی بیان نموده‌اند. «پشت صحنه‌ی این حرکت شرارت‌بار، سیاست‌های خصمانه‌ی صهیونیسم و امریکا و دیگر سران استکبار جهانی است که به خیال باطل خود می‌خواهند مقدسات اسلامی را در چشم نسل‌های جوان در دنیای اسلام از جایگاه رفیع خود فروافکنده و احساسات دینی آنان را خاموش کنند.»(۷)

    * ۳) منصرف نمودن ذهن امت اسلامی از نقشه‌های شوم استکبار در منطقه
    دشمنان جهان اسلام مدتهاست که در حال طراحی و اجرای توطئه‌های گوناگون برعلیه دولت‌های اسلامی خصوصاً در منطقه غرب آسیا هستند که هدفی جز چپاول نفت آنها، دامن زدن به اختلافات قومیتی و مذهبی، همراه نمودن و بی‌خاصیت کردن برخی دولت‌های منطقه، مشروعیت دادن به دولت جعلی، غاصب و خون‌خوار اسرائیل و به سرانجام رساندن معامله ننگین قرن، ندارند. دشمن با ترفندهای گوناگون در صدد منصرف کردن ذهن ملتها از دشمن اصلی و فرصت‌سازی برای سرعت دادن به توطئه‌های آنها در جهت ضربه زدن به بخش عظیمی از کیان جهان اسلام هستند. ملت‌های آگاه و بصیر منطقه عواقب این‌گونه حوادث را متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند.

    رهبر انقلاب در بیانیه‌ای که به مناسبت اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) صادر نمودند، به این نکته اشاره کردند: «سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شواست که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند.»(۸)

    * راهکارهای مقابله با اسلام هراسی غرب
    * ۱) عدم انفعال و تبلیغ اسلام ناب
    دشمنان در طراحی‌های اخیر خود به دنبال منفعل نشان دادن امت اسلامی در مقابل توطئه‌های هدفمند خود در زمینه‌ی توهین و جسارت به تعالیم و شعائر دینی هستند. انفعال در مقابل این توطئه‌ها بدون تردید سهم مهلک برای امت واحده اسلامی است که با استمرار آن باعث هویت زادیی از جامعه اسلامی خواهد شد. بهترین نسخه و راهکار در این زمینه معرفی چهره واقعی و بی‌پیرایه از اسلام ناب و ترسیم صحیح و زیبا از اصول تعالی‌بخش اسلام در زمینه‌های عدالت‌خواهی،حقوق بشر،آزادی بیان،خانواده، مدیریت جامعه که باعث جذب و اشتیاق وجدان‌های بیدار و کنجکاو به سوی اسلام ناب خواهد شد.

    رهبر انقلاب اسلامی  با تأکید بر لزوم بیان عیار واقعی اسلام ناب در زمینه‌های مختلف مانند طرفداری از عقلانیت و ضدیت با قشری‌گری و تحجّر را سبب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان معرفی می‌نمایند. «به ‌نظر من در برابر پدیده‌ی اسلام‌هراسی مطلقاً نباید منفعل شد؛ بله، اسلام‌هراسی وجود دارد؛ عدّه‌ای دارند مردم را، جوامع را، جوانان را، اذهان را از اسلام میترسانند..ما بایستی تلاش کنیم اسلامِ طرف‌دار عقلانیّت و ضدّ قشری‌گری، ضدّ تحجّر، ضدّ اسیر اوهام و تخیّلات خود شدن – که کسانی به نام اسلام این چیزها را دارند – اسلام ناب را نشان بدهیم، بگوییم اسلام، این است؛ اسلامِ متعهّد در برابر لاابالی‌گری.»(۹)

    وظیفه‌ی خطیر عالمان و مبلغان اسلام راستین در برهه‌ی کنونی این است که نسبت به معرفی اسلام مبتنی بر عقل و نقل و معارف نبوی و اهل‌بیت علیهم‌السلام کوشا باشند و اسلام با عیار جهاد و استقلال‌طلبی و عزت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را در دنیا ترویج نمایند و با تمام وجود از آن دفاع کنند. موفقیت  و سربلندی ملت‌های مسلمان در تقابل با سلطه‌ی ظالمین زمانی به سرانجام خواهد رسید که پایبند به اسلام ناب باشند و طبق آموزه‌های اسلام ناب مشی نمایند.

    * ۲) تقویت عوامل اقتدارگرایانه امت اسلامی
    امت اسلامی باید به فکر تقویت عوامل اقتدارگرایانه خویش مانند اتحاد و انسجام اسلامی باشند و از توانمندی‌ها و دارایی‌های بالقوه خود نهایت بهره را ببرند. آمریکا و شبکه بدخیمِ صهیونیستی دیگر نمی‌تواند اراده‌ی خود را بر کشورها و دولت‌های اسلامی تحمیل کند و بدون پرداخت هزینه در مقابل هتاکی‌های خود و ظلم مضاعف خود به مردم مظلوم و محروم بخش‌هایی از جهان اسلام مانند یمن، فلسطین و سوریه در حاشیه امن قرار بگیرد.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات مختلفی با بیان وجود عوامل اقتدارگرایانه برای امت اسلامی هم در زمینه مناسک عبادی مانند اجتماع عظیم حج و هم منابع خدادادی مانند نفت و معادن و هم موقعیت ژئوپلیتیک بخش‌های عظیمی از جهان اسلام و همچنین وجود جمعیت بیش از یک و نیم میلیاردی مسلمین، برضرورت حفظ و تقویت آنها برای ادامه حیات اسلام تأکید نموده‌اند. «این‌همه کشورهای اسلامی با این‌ همه منابع،این نیروی انسانی فوق‌العاده؛ اگر این [مجموعه] متّحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت بکند، قدرتمندانْ دیگر نمیتوانند در دنیا کوس قدرت بزنند؛ آمریکا دیگر نمیتواند اراده‌ی خود را بر کشورها و بر دولتها و بر ملّتها تحمیل کند؛ شبکه‌ی بدخیمِ خبیثِ صهیونیستی دیگر نمیتواند دولتها و قدرتهای گوناگون را در پنجه‌ی اقتدار خود بگیرد و آنها را  در جهت راه خود و کار خود پیش ببرد؛ اگر مسلمانها متّحد باشند این[طور] است اگر مسلمانها متّحد باشند، وضع فلسطین آن‌چنان که امروز مشاهده میکنیم نخواهد بود.»(۱۰)

    * ۳) اتحاد اسلامی پیرامون رسول خدا (ص)
    پیامبر بزرگ اسلام که هم پیشوا و ناجی امت اسلامی و هم بزرگت‌رین معلّم و آموزگار تعلیم و تربیت نفوس و محبوب­ترین چهره در میان امّت اسلامی است، باید محور وحدت و نقطه اتصال و انسجام ملت‌های اسلامی باشد. تنها عنصری که به عنوان مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمین محسوب می‌شود وجود نبىّ اکرم علیه و على آله الصّلاه والسّلام است. طبق فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وجود مقدّس پیامبر اعظم، نقطه‌ی کانونیِ توجّه محبّتها و علائق آحاد ملّتهای مسلمان است که  همه به او عشق می‌ورزند(۱۱) و همه مسلمانان دنیا، زیر نام نبىّ اکرم صلّى‌اللَّه‌ علیه ‌وآله‌وسلّم، راحت‌تر و سهل­تر از همه‌چیز، مى‌توانند متّحد شوند.(۱۲)

    با توجه به این ظرفیت بالفعل برای اتحاد مذاهب و جوامع اسلامی اما متأسفانه دشمنان با برنامه‌ریزی بلند مدت درصدد تخریب شخیصتِ وجود نازنین این گوهر بی‌بدیل آفرینش هستند تا راه را برای تفرقه و سیطره بر امت اسلامی هموار نمایند.
    https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/46434/C/13990618_0146434.jpg
    * ۴) مطالبه بین‌المللی و قانونی توهین به مقدسات
    اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو طبق ماده ۳۲ قانون آزادی مطبوعات در فرانسه و همچنین بندهایی از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، جرم شمرده می‌شود.در میثاق بین‌المللی با صراحت نسبت به پیشگیری از هر نوع ابراز عقیده‌ای که در تقابل با امنیت و نظم، سلامت یا اخلاق عمومی و حقوق و آزادی‌های اساسی دیگران است تأکید شده است. کشورهایی که خود را مهد تمدن و آزادی بیان و رعایت حقوق بشر می‌دانند باید نسبت به این جرم و توهین و جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان پاسخگو باشد. جهان اسلام هم باید با استفاده از ابزارهای حقوقی و بین‌المللی پیگیر ایفای حقوق خویش باشد و با پاسخگو کردن دشمنان، اجازه تکرار چنین سناریوهای را به آنها ندهند.

    رهبر انقلاب اسلامی عواقب این اهانت‌ها را متوجه سردمداران استکبار و سیاست‌های خصمانه آنها در قبال امت‌های اسلامی می‌دانند و بر ضرورت مطالبه جدی برای استیفای حقوق پایمال شده مسلمین و مجازات مسببین آن تأکید نموده‌اند. «متهم اول در این جنایت، صهیونیسم و دولت امریکا است. سیاستمداران امریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند، باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملت‌های مسلمان را به درد آورده‌اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.»(۱۳)

    پی‌نوشت:
    ۱) سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۰ «هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، [تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و] از آیین [تحریف یافته] آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.»
    ۲) بیانات در سالروز میلاد پیامبر اعظم صلی الله علی و اله وسلم، ۱۳۸۶/۱۲/۲۲
    ۳) بیانات در آغاز اجلاس سران کنفرانس اسلامی، ۱۳۷۶/۰۹/۱۸
    ۴) بیانات در دیدار مردم سقز، ۱۳۸۸/۰۲/۲۹
    ۵) بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    ۶) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    ۷) پیام در پی اهانت به ساحت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم، ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    ۸) بیانیه در پی اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    ۹) بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    ۱۰) بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    ۱۱) همان
    ۱۲) بیانات در دیدار مسؤولان و قشرهاى مختلف مردم در روز «ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)» ۱۳۷۲/۰۶/۱۴
    ۱۳) پیام در پی اهانت به ساحت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم، ۱۳۹۱/۰۶/۲۳

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.