حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۱ اسفند , ۱۴۰۳ 12 رمضان 1446 Tuesday, 11 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 199 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 6 تعداد دیدگاهها : 4×
  • اوقات شرعی

  • یادداشت

    آیا تکنولوژی می‌تواند جایگزین معلمان شود؟!

    شناسه : 750 16 سپتامبر 2021 - 10:47 ارسال توسط :
    جایگزینی تکنولوژی دیجیتال با معلم‌ها امری محال است اما می‌توان از آن برای کمک به معلمان استفاده کرد. تکنولوژی می‌تواند با همکاری با معلم، نقشی مهم و ارزشمند را در راستای آموزش دانش‌آموزان ایفا کند.
    آیا تکنولوژی می‌تواند جایگزین معلمان شود؟!
    پ
    پ

    جایگزینی تکنولوژی دیجیتال با معلم‌ها امری محال است اما می‌توان از آن برای کمک به معلمان استفاده کرد. تکنولوژی می‌تواند با همکاری با معلم، نقشی مهم و ارزشمند را در راستای آموزش دانش‌آموزان ایفا کند.

    فناوری قادر به انجام تمام اموری که معلم‌ها به دلایل مختلف مانند کمبود وقت و یا منابع قادر به انجام ‌آن‌ها نیستند، می‌باشد. برای معلمان نیز مهم است که رابطه مثبت و فعال خود را با تکنولوژی درک کنند زیرا این رابطه هم به معلم و هم به دانش‌آموزان کمک می‌کند. با این حال، برای رسیدن به این امر، معلمان باید دانش خود را از تکنولوژی افزایش داده و توانایی خود را برای استفاده از آن در محیط آموزشی توسعه دهند.

    معلمان چه کارهایی را بهتر از تکنولوژی انجام می‌دهند؟

    یک نقش اساسی برای معلمان، ترویج فراگیری اجتماعی است. فراگیری اجتماعی شامل ارتباط و اثر متقابل، بحث و گفت و گو و همکاری میان دانش‌آموزان است که یک محیط مثبت را برای یادگیری فراهم می‌کند. این امر شامل اتخاذ یک رویکرد انعطاف‌پذیر و تعاملی است که ارتباطات بین افرد یک کلاس را تقویت می‌کند. از آن‌جا که این نوع آموزش بر بحث کاربرد دانش متمرکز است، مهارت‌های انتزاعی سطح بالا مانند تجزیه و تحلیل و ارزیابی را افزایش می‌دهد. اما سطح تکنولوژی فعلی نمی‌تواند این نوع آموزش اجتماعی و مشارکتی را به خوبی معلمان انجام دهد، چرا که محیط‌های یادگیری به شدت به رابطه فردی بین معلم و کلاس وابسته‌ است. در عوض، تکنولوژی، محتوای آموزشی را توسط روش «اتمی» منتقل می‌کند. این روش بدینگونه است که «اتم‌های گسسته» آموزشی تجزیه می‌شوند و در نهایت با هم جمع می‌شوند تا «یادگیری» را شکل دهند. در حال حاضر، تکنولوژی قادر به انجام امور پیچیده آموزشی مانند «آموزش اجتماعی» نیست.

    اموری که هم معلمان و هم تکنولوژی قادر به انجام آن هستند چیست؟

    گفته‌های قبلی به این معنا نیستند که تکنولوژی در محیط‌های آموزشی و در بحث آموزش اجتماعی بی استفاده است. به عنوان مثال، در حوضه مدیریت کلاس، تکنولوژی می‌تواند بسیار کاربردی باشد و تا حد زیادی تحلیل معلم را از عملکرد دانش‌آموزان ارتقا دهد، به خصوص مهارت‌هایی که می‌توانند با تمرین آگاهانه بهبود یابند. تمرین آگاهانه به منظور تقویت دانش‌آموزان برای یادگیری ضروری است، اما انجام این کار در سطح کلاس بسیار چالش برانگیز است، چرا که زمان زیادی صرف می‌کند و نیاز به تمرکز خاصی دارد. اینجاست که تکنولوژی می‌تواند کمک شایانی در بحث یادگیری انجام دهد.

    رابطه تکنولوژی و آموزش

    معلمان به طور طبیعی آموزش خود را بر اساس توانایی فراگیران خاص تطبیق می‌دهند، اما انجام این کار برای فراگیران عادی دشوار است. تکنولوژی می‌تواند یادگیری انطباقی را به صورت خودکار در یک مقایس بزرگ‌تر و برای تمامی فراگیران و نه فقط فراگیران خاص ایجاد کند. همچنین تکنولوژی در این حوضه می‌تواند بازخوردهایی در زمینه‌های نوشتاری و جنبه‌های صحبتی دانش‌آموزان فراهم کند. با کنترل تکالیف و تمرین‌های آگاهانه دانش‌آموزان توسط تکنولوژی، معلمان زمان بیشتری برای تدریس در دسترس دارند؛ اگرچه تکنولوژی نمی‌تواند این کار را به ظرافت معلمان انجام دهد.

    تکنولوژی چه کارهایی را بهتر از معلمان انجام می‌دهد؟

    مزیت اصلی تکنولوژی در آموزش، ایجاد علاقه در مقیاسی بزرگ در یادگیری همراه با بازخورد فوری می‌باشد. تمرین کردن، امری مهم برای فراگیر به حساب می‌آید، اما این کار در کلاس‌های بزرگ و شلوغ، امری چالش‌ برانگیز برای معلم به حساب می‌آید. بنابراین توانایی دستیابی به ابزارهای دیجیتال و فراهم آوردن بازخورد در هر زمان و در هر جا، نشان دهنده گسترش قابل توجه حوضه آموزش می‌باشد. بهترین ابزارهای دیجیتالی، آموزش را بدون تمایلات انسانی و مداخله معلم فراهم می‌کنند، درحالی که متقابلا داده‌های بزرگ و ارزشمندی در یادگیری و پیشرفت تولید می‌کنند. این داده‌ها از قبل برای بهبود کارایی و دقت ابزارهای دیجیتال استفاده می‌شوند.

    تکنولوژی و معلم، یک رابطه ضروری

    مسئله مهم این است که تکنولوژی به دلایل مختلف مانند، عدم وجود مهارت کافی کار با آن، تردید در ارزش واقعی آن و یا در نظر گرفتن آن به عنوان تهدید برای شغل معلمی، برای معلمان خوش‌آیند نیست و بیشتر برای دانش‌آموزان قابل استفاده است. اما امید بر آن است که نقش و ارزش واقعی تکنولوژی و فناوری در بحث آموزش دیده شود و از آن توسط یک معلم ماهر و دارای دانش تکنولوژی در کلاس‌های مختلف درس استفاده شود. معلمان با فعالیت بیشتر با تکنولوژی و همراهی روزافزون با آن، نه تنها نقش خود را در سیستم آموزشی بیشتر حفظ می‌کنند، بلکه در توسعه این سیستم نیز موفق‌تر خواهند بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.